GHOST ROAMING Yusuke Suga
2016
11.11 – 3.12
VISITING CURATOR
KAZUHIDE MIYASHITA, MUG Tokyo/Berlin
LAGE EGAL RAUM FÜR AKTUELLE KUNST
Danziger Str. 145, 10407 Berlin (View on Map)


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  • Denken wir an einer anderen Welt; eine andere Welt im Sinne eines Paralleluniversums, im Sinne einer anderen Dimension oder des Cyberspace, so kommen wir in der Kunst nicht drum herum, an Yusuke Suga zu denken. Sein abstürzendes Holzbrett, das den Gesetzen von Physik und Zeit ignoriert. Seine seltsame Form erscheint dem Besucher aus einer anderen Welt zu sein.  Der fallende schwarze Fahrer, beobachtet noch immer die Straße, und wirkt wie ein zwischen den Welten streifender Geist.

    40 Jahre sind seit der Erstausstrahlung der britischen Science-Fiction Fernsehsendung "Matrix" mit Doctor Who*1 und 17 Jahre nach dem Erscheinen von Matrix 2 vergangen.

    Die gesamte Datenmenge der Welt liegt mittlerweile bei 2 zetta (2*10^21) Bytes. Die Entwicklung unserer Welt ist damit nicht mehr verhaftet in der alleinigen Vorstellungskraft großer Denker,  sondern unterliegt der kontinuierlichen Informationentwicklung  von Technologie und Naturwissenschaften. 

    Die meisten Bilder, die wir heutzutage in den Medien sehen, wurden hergestellt und sind nicht länger ein Abbild. Sogar Menschen werden als 3-D-Abbild regelrecht produziert. Es ist kaum noch möglich eine gesicherte Quelle medialer Informationen zu gewährleisten.  Das Paradoxe der anscheinend realen Welt liegt in den bereits etablierten fiktiven Bildern der Vergangenheit. Fiktion und Realität haben sich überlagert.  Im Entstehungsprozess der Arbeiten Sugas werden diese paradox mehrdeutigen Vision der Wirklichkeit sichtbar. Dazu nutzt er zwei gänzlich gegensätzliche Elemente, um das Zusammenspiel von Zerstörung und Schöpfung, um die zeitgleiche An - und Abwesenheit von Existenz zu verdeutlichen. In minimalistischer kleinteiliger Handarbeit vollzieht er seine Zerstörung. Die Präsenz zeigt sich dann oft nur in seiner Abwesenheit in Form von Spuren. Die Arbeit von Suga wird von dem Zusammenspiel neukombinierter zunächst grundsätzlich gegensätzlicher Phänomene bestimmt.

    Hakuin, ein Zenmeister des 18. Jahrhunderts, schrieb in seinem Buch ([Kaiankokugo (Words of the land of dream)]*3 „an dem Ort ohne Licht und Schatten befindet sich die schönste Form“. Somit ist das Karma des Menschen in einer Gegensätzlichkeit von Gut und Böse, Verlust und Gewinn oder Sieg und Niederlage verwurzelt. Diese Philosophie wird in den Werken von Suga sichtbar. Er versucht die Bedingungen dieser chaotisch unzuverlässigen Welt in seiner künstlerisch dualistischen Herangehensweise begreifbar zu machen. 

    Vielleicht kann er so der zukünftigen Generation diesen Ghost näher bringen.

    *1 Doctor Who ist eine von der BBC seit dem Jahre 1963 produzierte und immer noch ausgestrahlte britische Science-Fiction Serie. Hier wird die Matrix als ein Raum dargestellt, der alle Informationen und alles Wissen bewahrt. 

    *2 Matrix ist ein im Jahr 1999 entstandener Science-Fiction Film der Wachowskis (auch bekannt als Wachowski Brothers). Mit 400 Millionen Dollar Umsatz weltweit war er ein Kassenschlager. Ursprünglich planten sie mit William Gibsons Novelle „neuromancer“ einen Film zu machen. Jedoch fanden sie keine Sponsoren für dieses Projekt und entschieden sich daher ihr eigenes Projekt zu entwickeln. Für das  Konzept diente John Baudrillards „Simularca and Simulation“, welches zu Pflichtlektüre der gesamten Crew erklärt wurde.

    *3 Kaiankokugo sind die Analekten des Daito-Kokushi, dem Gründer der Rinzai Sekte, der Daitokuji Schule, geschrieben von Hakuin Ekaku, dem Bewahrer der Rinzai Sekte des Zen. Es umfasst sieben Bände. Das Buch ist noch heute die Hauptinformationsquelle für die Schüler des Rinzai. 

    Yusuke Suga ist Bildhauer und Videokünstler. Des weiten arbeitet er als 3-D-Grafiker von Computerspielen. Er beschäftigt sich mit Informatik, Philosophie und Science-Fiction. In seiner Kunst setzt er sich vor allem mit dem Grundsatz des Wesentlichen und dessen Verkörperung auseinander. Er tränkt seine Arbeit mit einer verzerrenden Energie, die sich durch Kombination dualer Systeme in ihrem Kontrast zeigt; Zerstörung und Schöpfung,  Subjekt und Objekt. Um sich zu orientieren, muss sich der Betrachter eine klare Perspektive suchen und wird damit zur Entscheidung aufgefordert. Um das Chaos zu enthüllen muss er zwischen den Polen Leere und Instabilität wählen, die jedoch zeitgleich existieren.

  • When we think about another world, like a parallel universe, one in a different dimension, or in cyber space, we cannot help recalling the work of Yusuke Suga: a crashing wooden board that appears to ignore the laws of physics and clocks that are combined in strange shapes and that give the feeling that they are mischievous creations by a visitor from another world. The falling black rider who is still watching the road flow is just like a ghost roaming between different worlds.

    Now, 40 years have passed since the appearance of the ‘Matrix’ in the British science fiction television program Doctor Who*1, and it has been 17 years since the release of the film The Matrix*2. The total digital data on Earth is now claimed to be 2 zetta (2*10^21) bytes; therefore, we can now see that our world progresses not only because of the imagination of great creators but also through the continuous progress of information technology and natural science. Most photo images we see in the media today have been edited and compressed, and many people seem to consider apparently super real 3D artificial images as real photo images. Furthermore, it is impossible to guarantee the reliability of the information spread through social media. In the present world that we recognize, the foundation of existence is becoming increasingly unsteady, as if there is a re-actualization in which everything is uncertain.

    The paradox is that the real world is losing its sense of reality through these images of a predicted fictional future, which are visions of reality that can be seen in Suga’ s ambiguous and paradoxical creation process. He often uses two contradictory elements in one work, for example, a careful evaluation of his works will reveal the presence of destruction along with creation and existence along with the absence of existence. In his work, destruction is created by minute, painstaking and time consuming hand crafting. The work’ s traces discharge a presence even in the absence of substance. The essence of his creation is in this combination of two opposing phenomena and in the controlled competition and repulsion of a contradictory energy, all of which has a beauty that appears to be beyond these elements.

    Hakuin, an 18th century Zen priest, said in his book [Kaiankokugo (Words of the land of dream)]*3: ‘In the place without light and shadow, there is a beautiful scape’ , thus suggesting a release from the karma of human beings who are deeply attached to the dualism that is inherent in ‘good and evil’ , ‘gain and loss’ or’ victory and defeat’ . This philosophy can also be observed in Suga’ s art as he seeks to elucidate the conditions in this chaotic and unreliable world in a dualistic manner. His works are asking us to examine how we exist in this confusion.

    The coming generation might be approaching something we term a Ghost.

    *1 Doctor Who: A British science fiction television program produced by the BBC since 1963. The new series is still being broadcast. In this show, the ‘Matrix’ is depicted as a virtual space that contains information and knowledge. It is used for visualising stored information.

    *2 The Matrix: A 1999 science fiction film by The Wachowskis (formerly The Wachowski Brothers). It was a box office hit, with revenues exceeding four hundred million US dollars worldwide. In the beginning, The Wachowskis planned to cinematise William Gibson’ s science fiction novel Neuromancer; however, they could not find sponsors for this project and so they created their own original plot. The concept was based on Jean Baudrillard’ s Simulacra and Simulation and the book was required reading for most of the principal cast and crew.

    *3 Kaiankokugo: The analects of Daito-kokushi, the founder of the Rinzai sect, of the Daitoku-ji school, written by Hakuin Ekaku, the restorer of the Rinzai sect of Zen. It comprises seven volumes. The book is still a main source of information for trainees at the Rinzai sect dojo. 

    As sculptor and video artist, Suga is also engaged in developing computer games as a 3DCG engineer. He has a background in computer science, philosophy and science fiction. However, his art tends to deal with the extremes of materiality and embodiment. He seeks to imbue his work with a sense of distorted energy through contrary combinations such as ‘destruction and creation’ or ‘subject and object’ . Such an action forces his viewers to develop a clearer perspective and urges them to decide who they are by revealing the chaos, emptiness and instability that exists between the two opposing poles.


Exhibition view.
Exhibition view.
\"Empty display\", MDF, paint, 450x300x24mm, 2016. (left)
\"Untitled (Bass)\", Lacquer paint on bass guitar, 1175x335x65mm, 2010. (right)
"Empty display", MDF, paint, 450x300x24mm, 2016. (left)
"Untitled (Bass)", Lacquer paint on bass guitar, 1175x335x65mm, 2010. (right)
\"Empty display\", MDF, paint, 450x300x24mm, 2016.
"Empty display", MDF, paint, 450x300x24mm, 2016.
Exhibition view.
Exhibition view.
\"GHOST RUNNING\", video, 3min.20sec., 2016. (left)
\"Madiator\", mixed media, 1830x500x750mm, 2013. (right)
"GHOST RUNNING", video, 3min.20sec., 2016. (left)
"Madiator", mixed media, 1830x500x750mm, 2013. (right)
\"Jailbreak\", Axes, 550x550x78mm, 2016. (under) \"Chronostasis#04\", clocks, 320x340x45mm, 2016. (above)
"Jailbreak", Axes, 550x550x78mm, 2016. (under) "Chronostasis#04", clocks, 320x340x45mm, 2016. (above)



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